Prawa pacjenta

Prawa pacjenta

Prawa pacjenta

PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA

  1. Prawa pacjenta są zbiorem praw, zawartych między innymi w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, ustawa
    o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawie o prawach Przestrzeganie praw pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, czy też ustawie o działalności leczniczej. Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Od organów władzy publicznej począwszy, poprzez osoby wykonujące zawód medyczny do wszystkich innych, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem.
  2. Pacjent ma prawo do:
  • Świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
  • Informacji o swoim stanie zdrowia.
  • Zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z pacjentem,
    w szczególności z jego stanem zdrowia.
  • Wyrażenia zgody albo odmowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych.
  • Zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.
  • Poszanowanie intymności i godności w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych.
  • Dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych.
  • Zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarskiego.
  • Poszanowania życia prywatnego i rodzinnego.
  • Opieki duszpasterskiej.
  • Przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
  1. Obowiązki pacjenta:
  • Pacjent ma obowiązek przestrzegania zasad określonych w regulaminie organizacyjnym,
    a w szczególności:
  • Stosować się do wskazówek i zaleceń lekarzy, pielęgniarek i innego personelu medycznego zarówno w zakresie procesu diagnostyczno-terapeutycznego i rehabilitacyjnego, jak i w sprawach organizacyjno-administracyjnych.
  • Stosować się do zalecanej diety.
  • Odnosić się życzliwie i kulturalnie do innych pacjentów i personelu Szpitala.
  • Przebywać w wyznaczonych salach, w porach obchodów lekarskich, zabiegów leczniczo-pielęgnacyjnych i w czasie wydawania posiłków.
  • Przestrzegać ciszy nocnej w godzinach od 22:00 do 6:00 i przebywać w oddziale, każdorazowo zgłaszać pielęgniarce, położnej zamiar opuszczenia oddziału, na którym pacjent jest leczony.
  • Stosować się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym.
  • Szanować mienie Szpitala i utrzymywać ład i porządek w miejscu pobytu.
  • Przestrzegać zasad higieny osobistej.
  • Przestrzegać zakazu manipulowania przy aparaturze i urządzeniach medycznych, elektronicznych, gazowych, wentylacyjnych i grzewczych.
  • Przestrzegać zakazów: obrotu, posiadania i używania narkotyków, środków odurzających, substancji psychotropowych i innych podobnie działających.
  • Przestrzegać zakazu wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych oraz palenia papierosów, zakazu gier o charakterze hazardowym.
  • Zabrania się leżenia w łóżku w odzieży cywilnej i obuwiu, siadania na łóżkach innych pacjentów, chodzenia bez dostatecznego ubrania wierzchniego.Pacjent jest współodpowiedzialny za zachowanie osób go odwiedzających.
  • O wypisie pacjenta przed zakończeniem procesu diagnostyczno-terapeutycznego z powodu rażącego naruszenia regulaminu danego oddziału decyduje Ordynatora właściwego oddziału.
  • Pacjent ma obowiązek niewychodzenia poza teren Szpitala.
  • Korzystanie przez pacjentów z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób nie stwarzający w sposób nie zakłócających spokoju dla innych pacjentów, jak również w czasie obchodów lekarskich oraz w czasie trwania ciszy nocnej.
  • Pacjent nie ma prawa zażywać samoistnie leków w czasie pobytu w Szpitalu bez zgody lekarza.
  • Pacjent jest obowiązany udzielić w trakcie wywiadu lekarskiego lub pielęgniarskiego pełnej i prawdziwej informacji o swoim stanie zdrowia.
  • Szpital nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z zatajenia bądź udzielania nieprawdziwej informacji, co do istotnych spraw dotyczących zdrowia pacjenta.
  • Za przedmioty zatrzymane przez pacjenta w sali chorych i zaginione, a także za przedmioty wartościowe, Szpital nie ponosi odpowiedzialności.

4. Podstawy prawne:

  • Ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz.U. z 2019 r., poz.1781)
  • Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. (Dz.U. z 2024., poz. 581 j.t)
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tj. Dz.U. z 2024 r. poz.146)
  • Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz.799 z póz. zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 06 kwietnia 2020 roku w sprawie rodzajów     i zakresu oraz wzoru dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. z 2024 r. poz.798)

Numer telefonu na infolinie do Rzecznika Praw Pacjenta: tel. 800 190 590

Numer telefonu do Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Szpitala Specjalistycznego MSWiA w Złocieńcu: tel. 502 581 937