Prawa pacjenta
PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA
- Prawa pacjenta są zbiorem praw, zawartych między innymi w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, ustawa
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawie o prawach Przestrzeganie praw pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, czy też ustawie o działalności leczniczej. Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Od organów władzy publicznej począwszy, poprzez osoby wykonujące zawód medyczny do wszystkich innych, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem. - Pacjent ma prawo do:
- Świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
- Informacji o swoim stanie zdrowia.
- Zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z pacjentem,
w szczególności z jego stanem zdrowia. - Wyrażenia zgody albo odmowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych.
- Zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.
- Poszanowanie intymności i godności w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych.
- Dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych.
- Zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarskiego.
- Poszanowania życia prywatnego i rodzinnego.
- Opieki duszpasterskiej.
- Przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
- Obowiązki pacjenta:
- Pacjent ma obowiązek przestrzegania zasad określonych w regulaminie organizacyjnym,
a w szczególności: - Stosować się do wskazówek i zaleceń lekarzy, pielęgniarek i innego personelu medycznego zarówno w zakresie procesu diagnostyczno-terapeutycznego i rehabilitacyjnego, jak i w sprawach organizacyjno-administracyjnych.
- Stosować się do zalecanej diety.
- Odnosić się życzliwie i kulturalnie do innych pacjentów i personelu Szpitala.
- Przebywać w wyznaczonych salach, w porach obchodów lekarskich, zabiegów leczniczo-pielęgnacyjnych i w czasie wydawania posiłków.
- Przestrzegać ciszy nocnej w godzinach od 22:00 do 6:00 i przebywać w oddziale, każdorazowo zgłaszać pielęgniarce, położnej zamiar opuszczenia oddziału, na którym pacjent jest leczony.
- Stosować się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym.
- Szanować mienie Szpitala i utrzymywać ład i porządek w miejscu pobytu.
- Przestrzegać zasad higieny osobistej.
- Przestrzegać zakazu manipulowania przy aparaturze i urządzeniach medycznych, elektronicznych, gazowych, wentylacyjnych i grzewczych.
- Przestrzegać zakazów: obrotu, posiadania i używania narkotyków, środków odurzających, substancji psychotropowych i innych podobnie działających.
- Przestrzegać zakazu wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych oraz palenia papierosów, zakazu gier o charakterze hazardowym.
- Zabrania się leżenia w łóżku w odzieży cywilnej i obuwiu, siadania na łóżkach innych pacjentów, chodzenia bez dostatecznego ubrania wierzchniego.Pacjent jest współodpowiedzialny za zachowanie osób go odwiedzających.
- O wypisie pacjenta przed zakończeniem procesu diagnostyczno-terapeutycznego z powodu rażącego naruszenia regulaminu danego oddziału decyduje Ordynatora właściwego oddziału.
- Pacjent ma obowiązek niewychodzenia poza teren Szpitala.
- Korzystanie przez pacjentów z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób nie stwarzający w sposób nie zakłócających spokoju dla innych pacjentów, jak również w czasie obchodów lekarskich oraz w czasie trwania ciszy nocnej.
- Pacjent nie ma prawa zażywać samoistnie leków w czasie pobytu w Szpitalu bez zgody lekarza.
- Pacjent jest obowiązany udzielić w trakcie wywiadu lekarskiego lub pielęgniarskiego pełnej i prawdziwej informacji o swoim stanie zdrowia.
- Szpital nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z zatajenia bądź udzielania nieprawdziwej informacji, co do istotnych spraw dotyczących zdrowia pacjenta.
- Za przedmioty zatrzymane przez pacjenta w sali chorych i zaginione, a także za przedmioty wartościowe, Szpital nie ponosi odpowiedzialności.
4. Podstawy prawne:
- Ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz.U. z 2019 r., poz.1781)
- Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. (Dz.U. z 2024., poz. 581 j.t)
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tj. Dz.U. z 2024 r. poz.146)
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz.799 z póz. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 06 kwietnia 2020 roku w sprawie rodzajów i zakresu oraz wzoru dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. z 2024 r. poz.798)
Numer telefonu na infolinie do Rzecznika Praw Pacjenta: tel. 800 190 590
Numer telefonu do Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Szpitala Specjalistycznego MSWiA w Złocieńcu: tel. 502 581 937